Jun 5, 2012

chicken pox ler plak...

Lama tak menulis dalam nie.. banyak je benda nak dimasukkan tapi tak kesampaian... (heheh.. alasan  semata-mata..) ok2x.. now dah insaf skit so mari ler kita mula kan...

Cuti sekolah yang sedang berjalan nie sepatutnya  the girlz balik kampung.  Dah lama diorg plan nak tinggal ngan Wan diorg kat kampung.  Tapi kesian anak2x mama terpaksa menghabiskan masa cuti diorg kat rumah je coz si Adek telah terkena virus chicken pox.

Pagi2x Sabtu tue masa breakfast  dia  tunjukkan kat aku tangan dia yang sakit.  Bila aku belek2x rupanya  macam ada kutil berair.  Ye anak aku penghidap exzema tapi tak pernah jadi macam tue...takat  merah2x biasa jer... Musykil gak dalam kepala mama dia nie.. Tapi tak pe aku bagi dia minum dulu then pas tue mandikan dia.  Masa mandi tue baru ler tau yang kat badan2x dia dah ada ruam yg sama gak... adoyaiiii.. aku dah syak yg dia kena chicken pox sebab aku dah pernah kena.  So lepas Mr Hubby balik dari KL terus ajak g klinik untuk pastikan.  hmmmm.... apa yang aku syak itu benar2x terjadi.  Rupa-rupanya dalam mulut dia pun dah ada kutil2x tue semua... ciannya anak mama.. Tapi yang bagusnya dia tak demam pun.

Walaupun doktor yg merawat Adek nie muda and berbangsa India tapi banyak gak ler petua yg dia bagi.  Ini pengalaman pertama aku jaga anak demam macam nie of coz ler banyak benda yg aku tak tahu.  Planning balik kampung terus dicancelkan.. aku tak nak menyusahkan my mom lagipun takut berjangkit pula dengan anak buah aku yg ada kat kampung.. Virus nie kan berjangkit.. naya je anak orang nanti... So dok rumah je lagi baik.. Tapi banyak kali gak ler aku call mak tanya macam2x benda..

Waktu pagi and malam aku bagi dia makan ubat dr klinik tapi bila tengahari aku bagi dia minum air kelapa and sapukan badan dia dengan bedak sejuk + daun semambu untuk kurangkan kegatalan.  Alhamdullilah nampak sangat berkesan....

nie rupanya bila dah siap berbedak...


Dalam 4 hari macam tue dia dah mula ok and malam pun tak de merengek2x kegatalan.  Masuk hari ke enam aku dah boleh kerja semula.. Alhamdullilah cepat juga ler dia sembuh.. Cuma aku agak cuak takut berjangkit ngan si Kakak.. tapi sampai hari nie tak de plak tanda2x dia kena virus tue.. Hope dia tak kena ler coz cuti sekolah pun dah hampir tamat nie.. cian plak dia kalu terkena saat2x akhir... minta dijauhkan ler... aminnnnn... 

No comments: